termijn van onderzoek

Alles over het genetische onderzoek

Moderators: geert, peter

Plaats reactie
cor
Berichten: 7
Lid geworden op: wo jan 21, 2009 14:43
Locatie: meerssen

termijn van onderzoek

Bericht door cor »

Beste mensen,

Van mijn behandelend neuroloog in het AZM heb ik te horen gekregen dat het DNA-onderzoek in Leiden 6 maanden duurt. Peter vermeldt een termijn van 6 weken. Mijn bloed is in het AZM afgenomen op 22 december en vervolgens opgestuurd naar Leiden. Volgens mijn neuroloog is de uitslag niet te verwachten voor juli. Kan iemand me het verschil in termijnen uitleggen?

Bedankt,

Cor, een vrouw van 53 jaar
Gebruikersavatar
peter
Berichten: 105
Lid geworden op: vr nov 23, 2007 17:47
Locatie: Hoofddorp

Bericht door peter »

Beste Cor,

Dit verschil zit hem (voor zover ik weet) in het volgende:

Toen ik mijzelf heb laten onderzoeken was van mijn moeder al bekend dat zijn de aandoening had en waar men het dus precies moest zoeken.

Aangezien de afwijking niet altijd op dezelfde plek te vinden is, is het dus (indien je de eerste persoon bent van een familie die zich laat onderzoeken) erg moeilijk om hem te vinden en duurt het dan dus langer (de periode van 6 maanden komt ongeveer wel overeen met de duur van het onderzoek van mijn moeder die ook de eerste was die zich liet onderzoeken.)

Mocht je nog meer vragen hebben; stel ze gerust!

Sterkte de komende tijd!
snoepeke
Berichten: 38
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 22:53

hoi

Bericht door snoepeke »

Hallo,
Mag ik me even voorstellen aan Cor. Ik was zowat de eerste persoon in belgie die bekend was met cadasil. Mijn vader had zogezegd MS. Dus hebben ze bij mij een huidbiopsie gedaan en dan bij men vader bloed onderzoek! Ik was de eerste ook in de familie en ik kreeg men resultaten terug nar 6 weken. Bij mijn broer duurde het maar een 3 tal weken omdat ze wisten naar wat ze moesten zoeken.
groeten
cor
Berichten: 7
Lid geworden op: wo jan 21, 2009 14:43
Locatie: meerssen

Bericht door cor »

Hallo,

Via mijn bedrijsarts, die contact heeft gehad met een klinisch geneticus in Leiden, ben ik inmiddels te weten gekomen, dat het DNA-onderzoek maximaal 6 maanden duurt. De duur hangt af van het moment dat de afwijking wordt gevonden. Zodra de afwijking in het gen wordt gevonden wordt het onderzoek gestopt, heb ik van mijn bedrijfsarts begrepen.
Vermoedelijk duurt een onderzoek na een huidbiopsie korter.
Ik hoop over de exacte duur van het onderzoek meer duidelijkheid te krijgen op 6 april a.s., want dan heb ik afspraken in Leiden met een klinisch geneticus, een psycholoog en een neuroloog. Ik zal dan van belang zijnde informatie laten weten.
Met vriendelijke groet, Cor
Gebruikersavatar
peter
Berichten: 105
Lid geworden op: vr nov 23, 2007 17:47
Locatie: Hoofddorp

Bericht door peter »

Nog even een toevoeging van mijn kant.

Het verhaal wat je gehoord hebt (over de duur van tot 6 maanden) die klopt wel. Kan natuurlijk zijn dat ze er sneller uit zijn, maar kan ook zo lang duren. Als men vervolgens naar een bekende afwijking gaat zoeken (bijvoorbeeld bij eventuele kinderen), dan duurt het stukken korter omdat ze weten waarnaar ze zoeken.

Ik (en mijn moeder) heb zelf het onderzoek ook laten doen in het LUMC (weliswaar rechtstreeks in Leiden ipv via een ander ziekenhuis, maar dat mag niet veel uitmaken) dus wat dat betreft zijn de resultaten wel redelijk vergelijkbaat denk ik.

Het lijkt er dus op dat men in Belgie stukken sneller is met het onderzoek
Gebruikersavatar
peter
Berichten: 105
Lid geworden op: vr nov 23, 2007 17:47
Locatie: Hoofddorp

Bericht door peter »

Hoi Cor,

Aangezien het al weer even geleden is vraag ik mij af of je inmiddels al meer weet van het onderzoek?

Groetjes,

Peter
Plaats reactie